Algemene Voorwaarden

ALGEMENE VERKOOP EN LEVERINGSVOORWAARDEN

Artikel 1 – Toepasselijkheid voorwaarden

1. Peakr is een handelsnaam van Deovs B.V., statutair gevestigd in Zevenaar en geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 95574646 (hierna: “Algemene Voorwaarden”).
2. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door Deovs B.V. (“Peakr”) geoffreerde, verkochte en/of geleverde producten en diensten (zoals technische adviezen over producten en aanverwante werkzaamheden) en alle daaraan gerelateerde overeenkomsten tussen Peakr (of een aan haar gelieerde groepsmaatschappij als bedoeld in artikel 2:24b BW, gezamenlijk hierna “Peakr”) en een wederpartij (hierna “Klant”). Met een overeenkomst wordt bedoeld iedere overeenkomst die tussen Peakr en Klant tot stand komt, inclusief wijzigingen of aanvullingen daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en uitvoering van die overeenkomst.
3. Door Klant gehanteerde algemene voorwaarden worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij Peakr de toepassing daarvan voorafgaand aan het sluiten van een overeenkomst uitdrukkelijk en schriftelijk heeft geaccepteerd.
4. Alle (rechts)personen die door Peakr bij de uitvoering van enige opdracht van Klant zijn ingeschakeld of betrokken (waaronder medewerkers en bestuurders van Peakr en aan Peakr gelieerde rechtspersonen) kunnen een beroep doen op deze algemene voorwaarden.
5. Indien meer dan één (rechts)persoon als wederpartij van Peakr optreedt of zich als zodanig gedraagt (bijvoorbeeld door facturen aan Peakr te betalen), zijn deze allen hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen jegens Peakr.
6. Als een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden ongeldig of nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht. Peakr en Klant zullen dan nieuwe bepalingen overeenkomen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen, waarbij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling zoveel mogelijk behouden blijft.
7. Peakr is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen. Klant wordt geacht de wijzigingen te hebben aanvaard vanaf de datum van kennisgeving, tenzij Peakr binnen dertig (30) dagen na de mededeling van de wijziging een schriftelijk protest heeft ontvangen.
8. Bij vertaling van deze voorwaarden in een andere taal is de Nederlandse tekst bindend.

Artikel 2 – Aanbiedingen en offertes

1. Alle aanbiedingen en offertes van Peakr zijn vrijblijvend en ondeelbaar, tenzij schriftelijk anders aangegeven. Prijslijsten, brochures, opbrengst- en terugverdientijdberekeningen en andere verstrekte gegevens binden Peakr niet. Peakr is niet gebonden aan afwijkingen in een aanvaarding, waaronder aanvaarding van slechts bepaalde onderdelen van een aanbieding. Leveringstermijnen in een aanbieding zijn indicatief.
2. De overeenkomst komt tot stand wanneer Peakr een opdracht of overeenkomst schriftelijk heeft bevestigd of daadwerkelijk uitvoering aan de opdracht heeft gegeven. Peakr heeft tot tien (10) werkdagen na ontvangst van de acceptatie het recht om haar aanbod te herroepen. Peakr is niet verplicht tot nalevering van producten of onderdelen die niet langer in haar assortiment zijn opgenomen.
3. Kennelijke vergissingen en schrijf-, druk- of rekenfouten kunnen door Peakr worden hersteld.
4. De werkzaamheden en producten betreffen uitsluitend wat in de aanbieding staat beschreven. Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte gegevens waarop Peakr haar aanbieding baseert. Werkzaamheden of producten die niet in de aanbieding staan of voortvloeien uit onjuiste of onvolledige informatievoorziening door Klant worden als meerwerk of vervolgopdracht(en) beschouwd en apart gefactureerd. Peakr is niet verplicht verzoeken tot meerwerk of vervolgopdrachten te accepteren en kan eisen dat eerst een nieuwe schriftelijke overeenkomst wordt gesloten. Extra kosten en/of schade door foutieve informatie komen voor rekening van Klant.
5. Bij gehele of gedeeltelijke annulering van een order, bestelling of opdracht door Klant, dient Klant alle gemaakte uitvoeringskosten te vergoeden. Klant moet tevens winstderving en overige schade vergoeden. De annuleringskosten bedragen minimaal 50% van het totale orderbedrag (excl. BTW), onverminderd Peakr’s recht op volledige schadevergoeding.
6. Aanvullende afspraken, wijzigingen in een overeenkomst of toezeggingen van Peakr’s personeel binden Peakr alleen indien deze schriftelijk zijn bevestigd.

Artikel 3 – Prijzen en betaling

1. De prijzen van Peakr zijn in euro’s (€) en exclusief btw, overige overheidsheffingen en werkelijk gemaakte kosten van derden of materialen. Prijzen zijn gebaseerd op levering volgens Incoterms Ex Works (EXW, levering magazijn Peakr Zevenaar) geldend op de datum van aanbieding.
2. Bij kostprijsverhogende wijzigingen mag Peakr de overeengekomen prijs tussentijds verhogen. Indien Klant hiermee niet akkoord gaat, kunnen partijen binnen veertien dagen na kennisgeving de overeenkomst beëindigen tegen de datum waarop de aanpassing zou ingaan. Dit recht heeft Klant niet als de aanpassing is gebaseerd op een overeengekomen of kenbare index of (volume)maatstaf.
3. De administratie van Peakr levert volledig bewijs voor verrichte leveringen, werkzaamheden en betalingsverplichtingen van Klant, behoudens tegenbewijs. Gefactureerde bedragen zijn verschuldigd ongeacht of Klant het geleverde gebruikt.
4. Tenzij anders overeengekomen, vindt levering plaats na volledige vooruitbetaling. Na opdrachtverstrekking ontvangt Klant een factuur. Facturen moeten volgens de vermelde betalingscondities worden voldaan. Zonder specifieke condities betaalt Klant uiterlijk één dag voor aflevering of binnen 8 dagen na factuurdatum indien dit eerder is. Bij liquidatie, faillissement of surseance van betaling zijn alle vorderingen direct opeisbaar.
5. Na het verstrijken van de betalingstermijn is Klant automatisch in verzuim en 2% rente per maand verschuldigd over het opeisbare bedrag, tenzij de wettelijke handelsrente (artikel 6:119a BW) hoger is. Ook moet Klant alle buitengerechtelijke incassokosten vergoeden, minimaal 15% van de vordering.
6. Klant mag vorderingen op Peakr niet verrekenen of betalingen opschorten. Deze afstand van verrekening geldt ook bij faillissement of surseance van betaling van Klant.
7. Betalingen worden eerst toegewezen aan verschuldigde rente en kosten, daarna aan de langst openstaande facturen, ongeacht de vermelding door Klant.
8. Klachten over facturen moet Klant binnen acht dagen na levering schriftelijk en gemotiveerd indienen. Na deze termijn vervalt elk recht op betwisting.
9. Peakr mag extra zekerheid voor betaling vragen. Bij niet-tijdige betaling of zekerheidstelling kan Peakr de overeenkomst opschorten of annuleren zonder schadevergoedingsplicht. Klant blijft verplicht reeds verrichte prestaties te vergoeden.
10. Peakr mag vorderingen verrekenen en kan alle vorderingen van Klant (of diens groepsmaatschappijen) verrekenen met vorderingen van Peakr of haar gelieerde ondernemingen.

Artikel 4 – Eigendomsvoorbehoud en retentierecht

1. Alle geleverde en nog te leveren zaken blijven uitsluitend eigendom van Peakr totdat alle vorderingen die Peakr op Klant of groepsmaatschappijen van Klant heeft of zal verkrijgen, waaronder in ieder geval de vorderingen genoemd in BW 3:92 lid 2, volledig zijn betaald.
2. Zolang het eigendom van de zaken niet op Klant is overgegaan, mag Klant de zaken niet vervreemden, verpanden of aan derden enig ander recht daarop verlenen.
3. Klant verplicht zich op eerste verzoek van Peakr mee te werken aan de vestiging van een pandrecht op de vorderingen die Klant op zijn afnemers verkrijgt of zal verkrijgen uit hoofde van doorlevering van de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaken.
4. Klant dient de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaken zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van Peakr te bewaren. Dit betekent onder andere dat de producten apart worden bewaard en dat naamsaanduidingen en serienummers op de producten blijven staan.
5. Klant is verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen risico’s van brand-, ontploffings- en waterschade, alsmede tegen diefstal. Hierbij moeten ten minste de risico’s zijn gedekt zoals genoemd in de Nederlandse Beursbrandpolis. Op eerste verzoek van Peakr zal Klant een kopie van deze verzekeringspolis verstrekken. Bij een eventuele verzekeringsuitkering is Peakr gerechtigd tot deze bedragen; Klant verplicht zich bij voorbaat tot medewerking aan uitbetaling aan Peakr.
6. Indien Peakr geen beroep kan doen op haar eigendomsvoorbehoud omdat de geleverde zaken zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, is Klant verplicht de nieuwgevormde zaken aan Peakr te verpanden.
7. Peakr is gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken die nog bij Klant aanwezig zijn terug te nemen indien Klant in gebreke is met betalingsverplichtingen of in betalingsmoeilijkheden verkeert of dreigt te verkeren. Klant zal Peakr na aankondiging binnen achtenveertig (48) uur vrije toegang verlenen tot terreinen en/of gebouwen ter inspectie van de zaken en/of uitoefening van Peakr’s rechten. Klant verleent Peakr en door haar ingeschakelde derden bij voorbaat onvoorwaardelijk en onherroepelijk het recht de locaties waar de zaken zich bevinden te betreden en de zaken terug te nemen. Eventuele kosten of schade van terugname zijn voor rekening van Klant. Indien Klant ondanks schriftelijke aanmaning weigert mee te werken aan het terughalen van de geleverde goederen, verbeurt deze – zonder dat gerechtelijke tussenkomst is vereist – een onmiddellijk opeisbare boete van € 500,00 per dag dat hij hiermee in verzuim is. Bij terugname van goederen die eigendom zijn van Peakr is Klant bovendien een boete verschuldigd van 10% van de waarde van de teruggenomen goederen. Deze boetebedingen gelden onverminderd Peakr’s recht op volledige schadevergoeding indien deze hoger is.
8. Peakr heeft het recht door Klant bestelde goederen die zij onder zich heeft onder zich te houden totdat al hetgeen Klant aan Peakr verschuldigd is, is voldaan, ongeacht of de betreffende overeenkomst betrekking heeft op deze of andere goederen van Klant. Dit recht van retentie heeft Peakr ook in geval van faillissement van Klant.
9. Voornoemde bepalingen laten de overige aan Peakr toekomende rechten onverlet.

Artikel 5 – Uitvoering van de overeenkomst

1. Peakr zal zich naar beste kunnen inspannen de orders en dienstverlening zorgvuldig uit te voeren, conform de gestelde normen en voorschriften en de met Klant gemaakte afspraken. Alle diensten van Peakr worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis. Bij niet-leverbare producten heeft Peakr het recht deze te vervangen door kwalitatief gelijkwaardige producten.
2. Peakr kan de werkzaamheden opschorten indien Klant niet tijdig alle benodigde gegevens en bescheiden verstrekt. Peakr gaat uit van de juistheid en volledigheid van door Klant verstrekte informatie. Bij onjuiste of onvolledige informatie zijn de gevolgen, extra kosten en/of eventuele schade voor rekening van Klant.
3. Klant stemt ermee in dat Peakr de overeenkomst onder haar verantwoordelijkheid laat uitvoeren door haar personeel of zo nodig door derden.
4. Klant dient Peakr tijdig en kosteloos alle medewerking te verlenen voor de uitvoering van de overeenkomst en alle benodigde informatie, faciliteiten en (hulp)materialen te verstrekken, waaronder: een veilige en goed bereikbare installatieomgeving met alle benodigde infrastructuur en netwerkaansluitingen, en alle overige zaken waarvan Peakr aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Klant redelijkerwijs moet begrijpen dat deze noodzakelijk of wenselijk zijn. Als Klant eigen personeel inzet, moet dit personeel beschikken over de vereiste kennis, ervaring, capaciteit en kwaliteit. Bij niet-tijdige of onvolledige nakoming mag Peakr de uitvoering opschorten en/of extra kosten in rekening brengen volgens gebruikelijke tarieven.
5. Klant neemt de goederen af op de door Peakr aangegeven of gezamenlijk overeengekomen datum en tijdstip. Bij niet-tijdige afname vergoedt Klant alle kosten voor opslag, extra vervoer en overige kosten, minimaal € 250,- per dag of deel daarvan. Blijft Klant na sommatie in gebreke met ophalen, dan mag Peakr de overeenkomst als geannuleerd beschouwen. Klant moet dan de annuleringskosten volgens deze voorwaarden voldoen.
6. Bij werkzaamheden op locatie van Klant zorgt Klant voor werkruimte en faciliteiten die voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving, zoals op het gebied van gezondheid en veiligheid.
7. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen is in de prestatieverplichting van Peakr niet begrepen:
– het installeren, monteren of in bedrijf stellen van goederen of diensten,
– het onderhoud, aanpassen of beheer van goederen of diensten, waaronder het aanpassen van hoofdzekeringen of -kabels,
– het berekenen van maximale belasting van daken en installatieomgevingen of ander bouwkundig advies,
– het verlenen van cursussen, gebruikersinstructies of andere vormen van ondersteuning aan gebruikers,
– het leveren van aanverwante benodigde goederen of diensten zoals kabels of internetverbinding door Klant,
– het opvolgen van aanwijzingen van Klant die de inhoud of omvang van Peakr’s prestatieverplichtingen wijzigen of aanvullen,
– het zorgen voor benodigde vergunningen of andere toestemming van derden door Klant,
– het voorkomen van problemen door stroomuitval tijdens de installatie, bijvoorbeeld bij alarm- en computersystemen door Klant.
8. Meerwerk of het ontbreken van financiering, subsidie of vergunning komt voor rekening van Klant en geeft geen recht op annulering of ontbinding van de overeenkomst.

Artikel 6 – Keuring en acceptatie

1. Tenzij anders overeengekomen, keurt de opdrachtgever het product binnen tien (10) dagen na levering. Zonder schriftelijke en gespecificeerde melding van gegronde klachten binnen deze termijn wordt het product geacht te zijn geaccepteerd.
2. Bij een overeengekomen overnamebeproeving stelt Klant Peakr in staat de nodige tests uit te voeren en verbeteringen en veranderingen aan te brengen die Klant nodig acht. De overnamebeproeving vindt direct na Peakr’s verzoek plaats in aanwezigheid van Klant. Zonder gespecificeerde en gegronde klacht of bij niet-nakoming van Klants verplichtingen wordt het product geacht te zijn geaccepteerd.
3. Klant stelt voor de overnamebeproeving en eventuele tests tijdig en kosteloos alle benodigde faciliteiten, resources en apparatuur beschikbaar op de juiste locatie, zodat de beoogde gebruiksomstandigheden zo goed mogelijk kunnen worden nagebootst. Bij niet-nakoming geldt lid 2, laatste zin.
4. Acceptatie mag alleen worden geweigerd op gronden die verband houden met de uitdrukkelijk overeengekomen specificaties. Kleine fouten of afwijkingen die redelijkerwijs geen belemmering vormen voor operationeel of productief gebruik zijn geen reden voor weigering. Ook mag acceptatie niet worden geweigerd op subjectieve gronden, zoals esthetische aspecten.
5. Bij onbeduidende tekortkomingen, vooral die welke het beoogde gebruik niet of nauwelijks beïnvloeden, wordt het product ondanks deze tekortkomingen geacht te zijn geaccepteerd.
6. Onverminderd de garantieverplichtingen van de opdrachtnemer sluit acceptatie volgens voorgaande bepalingen elke vordering van de opdrachtgever uit wegens tekortkomingen in de prestatie van de opdrachtnemer.

Artikel 7 – Levering en termijnen

1. Tenzij anders schriftelijk overeengekomen geschiedt levering Ex Works (EXW, levering magazijn Peakr Zevenaar). Leveringstermijnen worden door Peakr naar beste weten vastgesteld op basis van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst bekend waren en worden zoveel mogelijk in acht genomen. Leveringstermijnen zijn indicatief en niet bindend, tenzij partijen expliciet en schriftelijk een bindende leveringstermijn overeenkomen. Weersomstandigheden kunnen bijvoorbeeld leiden tot vertraging van de levering. Een overschrijding van een genoemde of overeengekomen leveringstermijn brengt Peakr niet in verzuim. Bij overschrijding dient Klant Peakr schriftelijk in gebreke te stellen en een nadere termijn te gunnen om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke levertijd met een maximum van drie maanden.
2. De levertijd gaat in conform de offerte. Indien Peakr voor de uitvoering van de overeenkomst gegevens of hulpmiddelen nodig heeft die door de opdrachtgever of derden moeten worden verstrekt, gaat de levertijd pas in op de dag dat alle benodigde gegevens of hulpmiddelen in het bezit zijn van Peakr, en niet eerder dan de datum waarop de overeenkomst tot stand komt.
3. Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van goederen, diensten en gegevens gaat over op Klant zodra deze in de feitelijke beschikkingsmacht van Klant, een vervoerder of een hulppersoon van Klant zijn gebracht.
4. Peakr is niet gebonden aan uiterste leveringstermijnen die door buiten haar macht gelegen omstandigheden niet meer haalbaar zijn. Evenmin is Peakr gebonden aan een leveringstermijn als Klant haar betalingsverplichtingen niet stipt nakomt of wanneer partijen een wijziging van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties etc.) of de uitvoering daarvan zijn overeengekomen. Bij termijnoverschrijding zal Peakr in overleg treden met Klant.

Artikel 8 – Beëindiging overeenkomst

1. Zowel Peakr als Klant kunnen de overeenkomst met onmiddellijke ingang ontbinden:
2. indien de andere partij surseance van betaling of schuldsanering aanvraagt of krijgt of in staat van faillissement wordt verklaard;
3. indien de andere partij in ernstige mate tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen uit de overeenkomst.
4. Indien Klant op het moment van ontbinding al prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zijn deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking, tenzij Klant bewijst dat Peakr ten aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Peakr vóór de ontbinding heeft gefactureerd voor reeds naar behoren verrichte of geleverde prestaties, blijven verschuldigd en worden op het moment van ontbinding direct opeisbaar.

Artikel 9 – Service & Garantie

1. De geldende garantie, garantietermijn, ingangsdatum en aanvullende voorwaarden zijn bepaald in de opdracht of overeengekomen in een aparte overeenkomst met Peakr.
2. Indien Klant klachten heeft over de geleverde goederen of diensten, dient Peakr of de toeleverancier zo spoedig mogelijk in de gelegenheid te worden gesteld deze te onderzoeken. Klant dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te geven. Het onderzoek wordt op de minst bezwarende wijze verricht, waarbij Klant Peakr de nodige gelegenheid moet bieden, zo nodig door afgifte van goederen of gegevens. Als de klachten ongegrond blijken, zijn alle redelijke onderzoekskosten voor rekening van Klant. Klant zorgt ervoor dat eventuele eindgebruikers meewerken aan de uitvoering van Klants verplichtingen volgens dit artikel.
3. Peakr of haar toeleverancier kan volgens de gebruikelijke tarieven herstelkosten in rekening brengen bij gebruiksfouten, onoordeelkundig gebruik of andere niet aan Peakr of toeleverancier toe te rekenen oorzaken.
4. De garantietermijn wordt niet verlengd of vernieuwd door garantiewerkzaamheden.
5. De garantie vervalt indien Klant wijzigingen in het geleverde aanbrengt of laat aanbrengen, of wanneer de instructies en voorschriften van Peakr of de fabrikant niet strikt zijn gevolgd. Ook vervalt de garantie bij schending van geldende en recente kwaliteitsnormen voor installatie, onderhoud en inspectie van de producten, zoals gevolgd door bekwame specialisten, waaronder relevante NTA en NEN normen.
6. Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken die optreden in of het gevolg zijn van:
– het niet naleven van bedienings- en onderhoudsvoorschriften of ander dan het voorziene normale gebruik;
– normale slijtage;
– storingen door het ontbreken van of onjuiste elektrische spanning;
– storingen aan installatiedelen door blikseminslag, bevriezing, brand of andere externe oorzaken;
– montage, installatie of reparatie door derden, waaronder de opdrachtgever;
– storingen door wijzigingen die de goede werking kunnen beïnvloeden (waarbij het oordeel van Peakr leidend is) en niet door Peakr zijn aangebracht;
– storingen door het niet uitvoeren van noodzakelijk geachte reparaties of werkzaamheden;
– materialen, zaken, werkwijzen en constructies op uitdrukkelijke instructie van de opdrachtgever, en door of namens de opdrachtgever aangeleverde materialen en zaken;
– de toepassing van overheidsvoorschriften inzake de aard of kwaliteit van toegepaste materialen;
7. De door Peakr gegeven adviezen, meningen, verwachtingen, voorspellingen en aanbevelingen, ook over mogelijke opbrengst of rendement, kunnen niet als garantie worden opgevat. Peakr is niet aansprakelijk voor het opvolgen van deze uitingen.
8. Als Peakr of haar toeleverancier een gebrek aan het geleverde bewezen acht, kan Peakr kiezen om: a) het niet-deugdelijke opnieuw te leveren, b) het te herstellen, of c) in overleg met Klant een korting op de koopprijs te geven. Bij de eerste twee opties moet Klant op verzoek van Peakr de ondeugdelijke goederen retourneren. Gebreken aan een deel van het geleverde geven geen recht tot afkeuring van de gehele levering.
9. Het recht van Klant om zich op garantie te beroepen vervalt indien het gebrek niet binnen tien werkdagen na ontdekking of redelijke ontdekkingsmogelijkheid schriftelijk en gedetailleerd bij Peakr is gemeld.
10. De garantie vervalt zodra Klant de zaken heeft bewerkt, veranderd of met andere zaken vermengd, anders dan volgens de relevante documentatie.
11. Klant heeft geen andere rechten wegens gebreken dan die in deze garantieregeling zijn beschreven.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid & vrijwaring

1. Alle beperkingen en uitsluitingen van aansprakelijkheid gelden ook voor de bestuurders van Peakr (inclusief Peakr groepsmaatschappijen), haar werknemers en alle (rechts)personen die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst of opdracht van Klant.
2. Indien Peakr aansprakelijk wordt geacht voor schade van de Klant, is deze aansprakelijkheid altijd beperkt tot de productwaarde. Peakr is uitsluitend aansprakelijk voor directe materiële schade. Vergoeding van indirecte en/of gevolgschade is uitgesloten. Onder directe schade wordt alleen verstaan:
– redelijke kosten die de Klant heeft moeten maken om de prestatie van Peakr aan de overeenkomst te laten beantwoorden. Deze vervangende schade wordt niet vergoed als de overeenkomst door of op vordering van Klant wordt ontbonden;
– redelijke kosten voor het vaststellen van de oorzaak en omvang van de schade, voor zover deze vaststelling betrekking heeft op directe schade volgens deze voorwaarden;
– redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade volgens deze voorwaarden.
3. Bij aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door een gebrek is de aansprakelijkheid in alle gevallen beperkt tot maximaal het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering uitkeert, namelijk €5.000.000 (zegge: vijf miljoen euro) per gebeurtenis.
4. Als schade gedekt is door een verzekering van Klant, is Peakr niet verplicht deze schade te vergoeden.
5. Voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding moet Klant binnen zestig (60) dagen na het ontstaan van de grond van aansprakelijkheid deze schriftelijk aan Peakr melden en Peakr aansprakelijk stellen. Aanspraken van Klant jegens Peakr tot schadevergoeding en overige bevoegdheden en vorderingen vervallen één jaar na de gebeurtenis waaruit de schade of aanspraken direct of indirect voortvloeien.
6. Een reeks van samenhangende schadeveroorzakende gebeurtenissen geldt voor dit artikel als één gebeurtenis.

Artikel 11 – Accusysteem en wijzigingen

1. Het door Peakr aangeboden accusysteem bestaat uit ten minste de batterij(en), elektronica, systemen, beveiliging, infrastructuur en de integratie op het bijbehorende net, ook wel BESS genoemd.
2. Peakr draagt de productgarantie van de OEM van het accusysteem volledig over aan de klant. De geldende garantie op het accusysteem is vastgelegd in de garantievoorwaarden van het accusysteem.
3. Het aansluiten en in bedrijf stellen van het accusysteem en gerelateerde componenten op de elektrische installatie van de klant wordt uitgevoerd door Peakr of een door Peakr aangewezen derde partij. Het demarcatiepunt voor het aansluiten van het accusysteem is opgenomen in de offerte en opdracht. De werkzaamheden vóór het demarcatiepunt worden door de Klant uitgevoerd en vóór het aansluiten van het accusysteem opgeleverd. Peakr kan deze werkzaamheden tegen meerkosten verrichten na schriftelijke overeenstemming tussen partijen. Peakr bepaalt of de aanpassingen voldoen aan de eisen voor veilige aansluiting en inbedrijfstelling van het accusysteem.
4. Vertraging en extra kosten door het niet gereed zijn van de installatie vóór het demarcatiepunt of de plaatsingslocatie op de afgesproken leveringsdatum komen voor risico en rekening van de Klant. Als een accusysteem langer dan drie maanden in opslag staat door vertraging, kan de kwaliteit achteruitgaan. Eventueel herstelwerk en extra kosten hiervan komen eveneens voor risico en rekening van de Klant.
5. Klant erkent en accepteert dat bij toevoeging van nieuwe (significante) stroomverbruikers of stroomopwekkers op de aansluiting, het de verantwoordelijkheid van Klant is om de haalbaarheid hiervan te onderzoeken. Peakr is niet aansprakelijk voor gevolgen, extra kosten of schade door het toevoegen van nieuwe stroomgebruikers en opwekkers.
6. Peakr maakt inschattingen van mogelijke besparingen en verdienpotentieel op basis van metingen en analyses van het energieprofiel en aangeleverde informatie. Als het werkelijke energieprofiel na installatie afwijkt, bijvoorbeeld door verandering in belasting of gebruikspatronen van grote verbruikers of opwekkers, kunnen eerder aangegeven potentiële besparingen afwijken. Klant kan geen rechten ontlenen aan deze inschattingen.
7. Wijzigingen aan het accusysteem door de Klant ontslaan Peakr van iedere aansprakelijkheid, tenzij Klant vooraf uitdrukkelijke schriftelijke toestemming heeft verkregen van Peakr.
8. Klant beheert het accusysteem volgens de geldende normen. Door ondertekening van de overeenkomst verklaart Klant bekend te zijn met deze normen en in staat te zijn hieraan te voldoen.
9. Klant is verantwoordelijk voor het schoonhouden van de ruimte en omgeving waarin het accusysteem zich bevindt om de levensduur te maximaliseren en risico’s te minimaliseren.
10. Klant zorgt voor naleving van de bouwkundige brandveiligheidseisen en aanleg van de vereiste brandveiligheidsinstallatie, waaronder detectie-, doormelding-, ontruiming- en blusinstallatie van de ruimte waarin het accusysteem staat, conform Peakr’s advies bij inbedrijfstelling of strengere vigerende regelgeving. Dit omvat ook de periodieke inspecties en controles van de bouwkundige en brandveiligheidsinstallatie.
11. Klant is en blijft installatieverantwoordelijke (IV’er) voor de gehele elektrotechnische en brandveiligheidsinstallatie. Klant is volledig verantwoordelijk voor inspecties en keuringen volgens geldende normen, inclusief installatiedelen die door Peakr of haar aangewezen derden zijn aangepast. Dit omvat het correct dimensioneren van de installatie voor alle stromen, voldoen aan de netcode en het beperken van fase-ongelijkheid in de belasting.
12. Gedurende de aanwezigheid van het accusysteem zorgt Klant dat de opstellingsruimte voldoet aan Peakr’s bouwkundige en installatietechnische eisen. Klant is verantwoordelijk voor vergunningen en naleving van wetgeving. Aanpassingen aan het accusysteem door gewijzigde normen, regels of wetgeving komen voor rekening van Klant en worden uitgevoerd in overleg met Peakr.
13. Het accusysteem vereist een lokale bekabelde internetverbinding. Wijzigingen in de verbinding of toegang worden minimaal twee maanden vooraf aan Peakr gemeld. Bij niet-tijdige melding zijn mogelijke kosten voor rekening van Klant.
14. Peakr is niet aansprakelijk voor gevolgschade door niet-functioneren van het accusysteem (zoals productieverliezen of gemiste energiehandel). Peakr garandeert maximale inspanning om het systeem zo snel mogelijk te herstellen, op kosten van Klant tenzij anders overeengekomen.
15. Indien van toepassing is Klant verantwoordelijk voor uitvoering en kosten van aanpassingen aan de aansluit- en transportovereenkomst met de netbeheerder.
16. Klant moet het accusysteem verzekeren tegen brand-, ontploffing- en waterschade en diefstal, met minimaal dekking volgens de Nederlandse Beursbrandpolis. Op verzoek verstrekt Klant een poliskopie aan Peakr. Bij verzekeringuitkering heeft Peakr recht op deze bedragen; Klant verplicht zich tot medewerking aan uitbetaling aan Peakr.

Artikel 12 – Overmacht

1. Bij vertraging door oorzaken buiten Peakr’s macht mag Peakr werkzaamheden opschorten tot de overmachtssituatie voorbij is. Overmacht omvat onder meer: brand, overstroming, epidemieën (waaronder COVID-19), werkstaking, rellen, oproer, terrorisme(dreiging), oorlog(sdreiging), transportproblemen, weersomstandigheden, natuurrampen, kernrampen, overheidsmaatregelen, handelsbeperkingen, toeleveranciersproblemen, componenttekorten, storingen in computer-, software-, elektriciteit-, telefonie-, nuts-, netwerk- en internetvoorzieningen, hacking, virusaanvallen en alle omstandigheden waaronder redelijkerwijs geen nakoming kan worden gevergd.
2. Bij blijvende onmogelijkheid door overmacht zullen partijen gedurende twaalf weken proberen de situatie op te lossen. Als nakoming dan niet mogelijk blijkt, mogen beide partijen de opdracht schriftelijk beëindigen met opgave van redenen.
3. In geval van artikel 12.2 werken partijen mee aan vastlegging van de werkstatus bij beëindiging en de gevolgen voor wederzijdse verplichtingen. Op basis van deze vastlegging volgt een eindafrekening waarbij te veel betaalde bedragen binnen 14 dagen worden gerestitueerd.
4. Peakr is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade door overmacht.
5. Peakr treft waar mogelijk maatregelen om (verdere) schade door overmacht te voorkomen en te beperken. Klant vergoedt de hieraan verbonden kosten op eerste verzoek van Peakr.

Artikel 13 – Persoonsgegevens en data

1. Wanneer een overeenkomst verwerking van persoonsgegevens met zich meebrengt, zullen partijen voldoen aan hun wettelijke verplichtingen. Partijen dragen zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om (persoons)gegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
2. Klant geeft Peakr toestemming voor het uitlezen en gebruiken van alle data van de installatie en de energiemeters die zijn geplaatst of worden uitgelezen om het systeem correct en veilig te laten functioneren.
3. Peakr gebruikt de data van de installatie uitsluitend voor commerciële en technische doeleinden. Voor zover een verwerkersovereenkomst nodig is voor het verwerken van de data, zal Klant hieraan medewerking verlenen. Indien een verwerkersovereenkomst niet tot stand komt door toedoen van Klant en Peakr hierdoor geen uitvoering kan geven aan de overeenkomst, komt dit voor rekening en risico van Klant.
4. Artikel 14 – Geheimhouding en niet-overnamebeding
5. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bronnen hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de ene partij aan de andere is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Prijsopgaven, legplannen en technische berekeningen van Peakr zijn steeds vertrouwelijk. Deze verplichting geldt niet voor zover op een partij een wettelijke of beroepsplicht rust tot openbaarmaking of indien een partij door de andere partij van de geheimhoudingsplicht is ontheven. Klant zal deze geheimhoudingsplicht opleggen aan haar medewerkers en/of aan derden die door Klant zijn ingeschakeld voor de uitvoering van de overeenkomst. De plicht tot geheimhouding eindigt niet na het beëindigen van de overeenkomst, tenzij anders is overeengekomen. Peakr heeft het recht – in het kader van reclame- en referentiedoeleinden – de naam van Klant te gebruiken en aan te geven welke soort werkzaamheden of leveringen aan Klant zijn gedaan.
6. Klant zal gedurende de looptijd van een overeenkomst alsmede gedurende twee jaar na beëindiging daarvan geen medewerkers van Peakr in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Peakr.

Artikel 15 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op alle rechtsverhoudingen en overeenkomsten tussen Peakr en Klant is Nederlands recht van toepassing, met uitdrukkelijke uitsluiting van regels van internationaal privaatrecht waaronder het Weens Koopverdrag.
2. Alle geschillen – daaronder begrepen die welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd – die naar aanleiding van de Overeenkomst of van de overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel zijn tussen partijen mochten ontstaan, worden beslecht door de rechtbank te Arnhem. Peakr blijft echter bevoegd het geschil voor te leggen aan de volgens de wet of het toepasselijke verdrag bevoegde rechter.

Bel of WhatsApp

Ma t/m vr: 8:00 - 18:00

0316 – 79 80 41

Vraag of contact?

Neem contact op voor meer informatie of advies.

Direct contact